26 Kasım 2011 Cumartesi

süt dosyasımı desem

Çanakkale'de kaldığım süre içinde yakın köyden haftada iki kez 5 kilo süt aldım. Süt o kadar güzeldi ki hatta anneme acaba bi hinlik yapıyorlarmıdır diye de sormadan edemedim süt kaynadığı zaman neredeyse yarısı kaymak oluyordu. Sütün kaymağını direk olarak ben tüketemem aksine de valide sultanım çok sever biraz onun gönlünü yaptık biraz benim. Süt kaynayınca kaymağını saklama kabına alarak buzdolapda sakladım biraz birikince de kaymağı işledim. Kaymakla tereyağ arası birşey oldu. Hem ekmek üstü yaptım. Üzerinede çilek reçeli sürdüm. Hemde pilav ve çorbada kullandım denemenizi tavsiye ediyorum. Lezzete lezzet katıyor..
krema
Biriktirdiğiniz soğuk kaymakları karıştırma kabına alıp mikserle toparlanmaya başlayana kadar çırpın. Kapaklı kaba alarak tekrar dolaba kaldırın. Eğer hemen tüketmeyecekseniz buzluğa kaldırın. tadı acılaşır ve bozulur.

acılı lor
Edası havası tamamen Antakya acılı çökeleğine benzedi.. Ben zaten Antakya mutfağını çok severim, annemin yakın arkadaşı Zübeyde ablam Antakya'lı çocukluğumdan itibaren onun muhteşem el lezzetiyle bu güzel mutfak buluşunca müthiş yemekler ortaya çıkar bende bayıla bayıla yerdim. Ne yapsa başka güzel mercimekli patlıcanı ise mükemmeldi. Ever evet ben sıla hasreti çekiyorum galiba:) Zahterli çökeleği onun sayesinde çok sevdim üzerine birde oradan getirdiği koyu yeşil renkde zeytinyağını gezdirirdi aman Allah'ım, Zübişim kahvaltılarını özledim... Bu şeklinide kocası Antakyalı bir arkadaşımda yemiştim.
Buzdolabının ücra köşelerinde kalan unutulmuş süt bozulunca hemen kaynadı ve peynir oluverdi (ev zaten küçük bir mandıra gibiydi) miktar olarak net bişey veremiycem ama yoğurt içine girdiği anda kesiliyor zaten.

Sanırım 1,5 kilo süt vardı çelik tencereye alarak ocakta kaynattım 2 kase kadar yoğurdu içine döktüm karıştırdım anında kesildi. Ocaktan alıp temiz sırf bu işler için kullanılan tülbenti süzgeçe yerleştirip kesilen sütü içine döktüm. Tülbentin kenarlarını toplayıp biraz sıktırdım suyunu damlatması için mutfak çeşmesinin üzerine bağladım hem suyu damlayarak lavobaya aktı hem asılı kaldı. 

Ertesi gün 1ym kaşığı acı biber salçası, 1 tatlı kaşığı kekik, biraz zeytinyağı, bir çimdik kimyon karıştırdım saklama poşetine alıp sıkıştırarak bağladım o şekilde  şeklini almış oldu.
Sonra bu dilimlerin üzerine zeytinyağ gezdirip servis yaptım. Deneyin derim peynir seviyorsanız bu şeklini seveceğinizi düşünüyorum..ev yapımı ricotta peynirinin tarifine de bakabilirsiniz..

evet eksik kalan yoğurdumuz.. onuda her zaman yapmama rağmen bir türlü resimleyemedim.. iki şekilde yapıyorum onuda paylaşacağım inşallah diyorum ve son söz, güzel bir hafta sonu geçirmeniz dileğiyle..

24 yorum:

gelibolu17 dedi ki...

Ohh,afiyet şifa olsun canıma :) Ellerine sağlık,hepsi çok güzeller,Çanakkale'ye tekrar geldiğinde kısmet olursa görüşmek isterim bilesin...Sevgiler,mutlu hafta sonların olsun...

Unknown dedi ki...

sevalcim acılı lorlu mutlaka deneyeceğim canım çok nefis görünüyor,bu arada o kasede ki kaymak kaç kg sütten çıkar tahmini:))biz kaymağı çok seviyoruz hiç eksik etmiyorum evden bütün reçellerle nefis özellikle vişne ,ahududu tavsiye ederim:))sevgiler tatlım öpüyorum seni iyi haftasonları...

Bulbulunyeri dedi ki...

Canım,
ellerine sağlık. Ne güzel kahvaltılıklar öyle. Görüntüleri bile bana yetti.
Sevgiyle kal.

yemekbiraşk dedi ki...

gülcancım bende isterim inşallah ara sezon yapıcaz ama direk istanbul olacak yaza gelicem inşallah..

baharcım direk sütün üzerindeki kaymaktan yaptım hazır satılan kaymak bilmiyorum böyle olurmu heralde olmaz. Sütte söylediğim gibi 5 kilo alıyordum o kadar yoğun kıvamlı bir süttüki kaynadığında neredeyse yarısı kaymak çıkıyordu bu şekilde 3 kez topladım resimdeki kadar kremam oldu. ama gerçekten dene ben çok beğendim yarı tereyağ kıvamında oluncada çorba ve pilavlarda kullandım bariz bi şekilde lezzetini verdi:) denersen peynirle beraber sonucu bekliyorum:)

birgülcüm teşekkür ediyorum:) zevkli kahvaltılıklar evet özelliklede acılı lor:) zeytinyağıyla ekmeği banıp yemek keyifli oluyor hele anne muhabetiyle daha bi başka tatlandı:)

Erguvan Vakti dedi ki...

Ben kahvaltıda kaymağı çok severim,çırpılmışını daçok beğendim,tatlılarda müthiş olur.
Bir Hataylı olarak tebrik ederim,sürk çökeleğine çok benzemiş,ellerine sağlık.
Sevgiler...

Nilgün dedi ki...

Ankara'da yaşarken ilk gittiğim yıllarda tuzsuz lor bulamazdım. Elde edebilmek için sütü kestirir süzerdim ama sizin yaptığınız gibi yapmak hiç aklıma gelmedi. Hemen deneyeceğim. Paylaşım için teşekkürler..

Unknown dedi ki...

Ohhh ellerinize saglik, kismet olurda birgün bizde gidebilirsek oralara denemek isterim dogrusu... Helede biberli peynir sahane gözüküyor... Afiyetler olsun...

Oglak Kizlari dedi ki...

Geldim, hiç okuyamadım, bizimkiler geldiler.

Döneceğim. Resimler harika.

Hoşgeldim.

Meraklı anne Çiğdem

MUTFAKISTAN dedi ki...

ELINE SAGLIK SUPER GORUNUYOR
BOYLE GUZEL SUT BULMAK ISTANBULDA IMKANSIZ GALIBA .
SEVGILER

Ferkay dedi ki...

Ahh canım artık böyle sütleri artı bulmak mümkün değil. Herşey çok güzel.Afiyet olsun..
sevgiler..

anneanneninemekleri dedi ki...

Nefis,tek kelimeyle harika,bu çökeleği hazır çökelekle denemeyi düşünüyorum,sevgiler

AKDENİZ AKŞAMLARI dedi ki...

Ellerıne saglık .Sevgıler..

LEZZETLİ SOMUNLAR dedi ki...

Canım; eşimle ben de böyleyiz..Elimize eskaza bir sinek düşse, sıkıp yağını çıkarırız yani..O derece her üründen sonuna kadar nemalanma sevdamız:)))) Türk ekonomisi, bizim gibi kadınlardan çoğaldıkça kendine biraz gelebilir diye düşünüyorum:)) Ne bulgur, ne pirinç, ne yoğurt, ne süt, ne de biraz dönmüş peynir, kabak içi..Asla atılmaz, mutlaka değerlendirilir..Ellerine sağlık.. (Van'daki açları ve asgari ücrete ev geçindire-meye-nleri düşünürsek, haklı olduğumuz zaten ortada dimi:( Sevgiler..

sare dedi ki...

Süt dosyası pek iç açıcı olmuş, her iki lezzetide severim ve ara sıra yaparım.
Bende kaymaktan tereyağı yaparken kaymağı bir miktar soğuk su ile ayran gibi yapıp mikserlerim yağ topağını elde ettikten sonra yağı da soğuk suyun altında yıkarım, acıması pek geç olur.
Biberli peynir bir harika görünüyor. Afiyetle tüketin sevdiklerinizle.
Sevgiler.

Baharcicegi dedi ki...

Burdaki sütlerden yapsakta Türkiyedeki kaymagin yerini tutmaz,havasi suyu otu bir baska güzel memleketimin
Biber salcali kaymak hem rengiyle hem tadiyla nefis olmustur eline saglik canim

reyhan kokulu mutfağım dedi ki...

ben ankaranın göbeğinde oturuyorum ve her hafta ayaşdan sütcümüz geliyor sokakta hemen hemen herkes sütünü alır:) bende alıyorum bereketli oluyor:) kaynadıkdan sonra kaymağını alıyorum kahvaltıda çok severek yiyiyoruz.
lor'a da bayıldım denemek isterim ellerine sağlık sevgiler...

pembe kekik dedi ki...

Keşke böyle bir süt bulabilsem.Afiyet Olsun.Biberli lora da bayıldım.İzmir'in loru çok güzel onu rahatlıkla yaparım işte.Sevgiler.

Unknown dedi ki...

Köy sütü gibisi varmi yaaa. ben kaymaktan pek hoslanmam ama babam ne sever. Tam agzina layik olmus, ellerin dert görmezsin cnaim

Unknown dedi ki...

Canım hepsi harika el emğinin,evde yapılanın yerini ne tutabilirki:))
Ellerine sağlık,afiyetle tüketin öpüyorum.

lezzetli tatlar dedi ki...

maaşallah ne marifetli hanımlarımız var biz buralarda böyle süt bulamıyacağımız için yapmak mümkün olmıycak sanırım
ilgiyle takip ediyorum blogunuzu...

tadınadoyamadım-dilek dedi ki...

O kaymakları biriktirmek hiç nasip olmadı direk kahvaltıda bitiriyoruz..
acılı loru çok merak ettim..

Ellerine sağlık

Unknown dedi ki...

Canım yaaa inan ağzımın suyu aktı..
Kaymak üzeri reçeli inanılmaz seviyorum..
Öylede güzel fotoğraflamışsın kii inan uzanıp alıvermek istedim..
Çökelekte can çektiriyor can..:))
Ellerine sağlık canım

IŞILCA TATLAR dedi ki...

Sevalciğim,
Öncelikle sayfama bıraktığın o sımsıcak yorumun ve güzel dileklerin için kızım da ben de çok teşekkür ediyoruz. Sağol.
Evet, güzel bir süt dosyası olmuş.Ben de İstanbulda oturmama rağmen Aysun Hanım'ın çiftliğinden kapıma kadar gelen sütlerden yoğurt, kefir, tereyağ, lor yapıyorum. Çok şanslıyım diye düşünüyorum.
Ben de yoğurt ile kestiriyorum sütü ve nefis lorlar yiyiyoruz. Tereyağ yapımını da sayfamda anlatmıştım.İhtiyaç duyarsan bakabilirsin.
Senin de ellerine emeklerine sağlık.
Çok sevgiler,

Mutfak Dili dedi ki...

Ah keşke şu kaymagı bende sevebilsem. Çocuklugum hep yag kaymak içinde geçti ama ben hep dışarıdan alınma tereyagını sevdim. Ninemin eliyle yapdıgını sevmezdim bir turlu. Kaymak da aynı.
Yalniz bu kaymak resmen tereyagı gibi duruyor. Masallah.
Sevgiler canım ..

Special design for Yemek Bir Aşk by GeCe